Wil je gelukkig zijn? Het is eenvoudig: meer reizen, uitgeven aan ervaringen en een bevredigend leven leiden.
Dit wordt ondersteund door de wetenschap, bijv een onderzoek geleid door Dr. Thomas Gilovich, een professor in de psychologie aan de Cornell University, keek naar wat mensen gelukkig maakt als ze geld uitgeven. Wat Gilovich in zijn studie volgde, was de houding ten opzichte van mensen die winkelen, waarbij ze vergelijken hoe ze zich voelen bij het uitgeven aan materiële goederen versus gevoelens die worden gegenereerd door het uitgeven aan ervaringen.
Investeer in herinneringen, niet in dingen, ook ons motto bij AvontuurlijkeGeest.
Na 20 jaar studie heeft het Cornell-team van onderzoekers een zeer interessante conclusie getrokken: paradoxaal genoeg brengen de dingen die we verwerven ons niet op de lange termijn geluk. Uiteindelijk zijn mensen veel gelukkiger wanneer ze bepaalde ervaringen hebben, en niet wanneer ze objecten verzamelen. We zijn het met de onderzoek 100% eens!
“Meestal denken mensen dat geld uitgeven aan een ervaring niet zo verstandig is als investeren in een materieel bezit”, legt Gilovich uit. “Ze hebben de neiging om te geloven dat ervaring komt en gaat in een moment en ze zullen blijven met heel weinig in vergelijking met het bezit van een object. Maar in werkelijkheid herinneren we ons ervaringen lang nadat we ze hebben beleefd, terwijl we heel snel gewend raken aan onze bezittingen. Tegelijkertijd genieten we ook van de verwachting dat we meer ervaring zullen hebben dan van een bezit. “
We wennen snel aan de nieuwe bezittingen.
Wat ooit nieuw en opwindend was, werd al snel de norm, iets gewoons. “Een van de vijanden van geluk is gewoonte,” zei Gilovich. “We kopen dingen waar we blij van worden en we voelen ons zelfs zo. Maar slechts voor een tijdje. Nieuwe dingen zijn in het begin interessant voor ons, maar daarna leren we ze kennen. “
Anderzijds worden ervaringen onderdeel van onze identiteit.
We zijn niet onze bezittingen, maar we zijn een combinatie van al onze ervaringen, van alles wat we hebben gezien, gehoord, gevoeld, van de dingen die we hebben gedaan en de plaatsen die we hebben bezocht. Het kopen van een horloge zal bijvoorbeeld niet veranderen wie u bent; maar een pauze nemen van werk en wandelen op de berg, klimmen naar de top, zal zeker iets in je veranderen.
De ervaringen zijn van voorbijgaande aard (wat een goede zaak is).
Heb je ooit iets gekocht dat niet zo luid bleek te zijn als je dacht dat het zou zijn? Het is de situatie waarin, zodra je dat ding hebt gekocht, het precies voor je blijft liggen en je aan je teleurstelling herinnert. En zelfs als een aankoop aan uw verwachtingen voldoet, kan het spijt van de koper nog steeds verschijnen: “Natuurlijk, het is geweldig, maar het is waarschijnlijk het geld niet waard.” We doen niet hetzelfde met onze ervaringen. Alleen al het feit dat deze slechts voor een korte periode duren, zorgt ervoor dat we ze zo waarderen en deze waarde heeft de neiging om in de loop van de tijd toe te nemen.
Ervaringen versterken sociale relaties.
Wanneer ze worden gedeeld, laten ervaringen ons toe elkaar te benaderen op een manier die onmogelijk te bereiken is met de levenloze objecten die we bezitten. Ervaringen zijn belangrijker voor ons dan materiële objecten en omdat ze inherent sociaal zijn. We leven meestal verschillende ervaringen met vrienden of familie. Dit maakt ze veel waardevoller.
We nodigen je uit om lid te worden van onze club voor unieke ervaringen, hetzij door je aan te melden voor de nieuwsbrief, of door ons te bezoeken en like te geven op onze Facebook-pagina. We beloven dat we je altijd zullen verbazen met de beste individuele vakantieaanbiedingen (DIY reizen)